A Gazdálkodj okosan! 1966-ban készült. A tervezés és kivitelezés feladatát a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Minerva osztálya kapta meg. (Ebből alakult meg 1990-ben a Minerva Kiadó, és a közben szabadalmi oltalom alá helyezett játék kiadásának joga is ide került.) Jelentős eltérés a Monopolytól, hogy míg a Monopolyban azzal tehetünk szert előnyre, hogy a többi játékost hátrányba hozzuk, a Gazdálkodj okosan!-ban a játékosok haladása nincs egymásra hatással, a siker szinte kizárólag a szerencsén múlik, a játékban csekély szerepe van a stratégiának. A pénz megszerzése sem jár erőfeszítésekkel, mivel körönként fix összeg jár, a betétek után csak szerencsés esetben (megfelelő mezőre lépve) jár kamat. A megszerzett pénzre és vagyontárgyakra egyedüli veszélyként a ház leégése leselkedik, ami azonban olcsó biztosítással elkerülhető; a többi kiadás esetleges és csekély összegű. A játéknak szórakoztatás mellett a nevelő funkciója emelendő ki (pl. „Zárd el a csapot!”, „Ne szemetelj!”, „Ne dohányozz!”, testedzés, könyvtárba járás stb. népszerűsítése). A játéknak van néhány életszerűtlen eleme, például a bérelt berendezési tárgyak és a biztosítások díját nem rendszeresen, csak egy alkalommal kell megfizetni. A táblajáték tehát nevére rácáfolva nem igazán tanít meg a gazdálkodásra. A játék egymást követő kiadásai némileg módosultak, de ez a játék elvét nem érintette. A játék már az első évben több tízezer példányban kelt el, a rendszerváltásig ez a szám elérte az egymilliót.
A játékot jelenleg is gyártják és forgalmazzák, korszerűsített és reprint kiadásban egyaránt. Gyártásával az Oliver Games, értékesítésével a Régió játék-nagykereskedés foglalkozik. Fejlődésének legújabb állomását 2011 áprilisában – a jogtulajdonos Minerva Kiadó Kft. és a fejlesztő Luman Kft. együttműködése nyomán – az online változat megjelenése jelentette. A regisztrációt követően a játék single-player (egy játékos, algoritmus vezérelte karakterek ellen) és multi-player (több online felhasználó valós idejű játszmája) módban próbálható ki. A táblát javascript popup ablakban látjuk, a figurák és a dobókocka mozgása Flash animáció.
A táblás változat 2-6 játékos számára tartalmaz bábukat. A játékosok standard hatoldalú dobókockával dobva határozzák meg lépési sorrendjüket a játék kezdetén, és lépéseik számát a táblán a későbbi körökben. Pénzhez elsősorban a starton való áthaladáskor lehet jutni. A mezők egy részén vásárolni lehet, más részén szerencsekerék szerepel, amire lépve szerencsekártyát kell húzni, amely többnyire újradobást, nyereményt vagy valamilyen kiadást jelenthet. Sok mező van, amely újradobást vagy meghatározott mezőre lépést jelent (pl. lépj egyet előre), némi ötlettelenségre vallva. A győzelem feltétele egy lakás megvásárlása és teljes berendezése, az adósságok kifizetése, megadott összegű takarékbetét összegyűjtése, CSÉB (család- és életbiztosítás) és meghatározott összegű könyvutalvány vásárlása a többi játékos előtt. Ennek során először lakást kell venni, addig berendezési tárgyakat nem is lehet vásárolni.
Az egyszerre legfeljebb négyen játszható online változat játékszabálya hűen tükrözi az eredetit, néhány kiegészítéssel azonban még több gyűjtögetni valót kínál a játékosoknak. Újítás, hogy a pénzszűkébe került játékosok javaikat el is adhatják, továbbá, hogy a játék közben kvíz kérdésekre helyesen válaszolva kisebb összegekre tehetnek szert. A nyertes az, aki először szerzi meg az autót, lakást, berendezési tárgyakat, biztosításokat, üdülési csekket és könyvutalványt, és ezeken felül még legalább 1 millió forinttal rendelkezik a számláján.